fbpx
Hírek

Átrendeződik az autóipari PLM piac

2012. január 17. Kategóriák: NX, Tecnomatix

Neves autógyártók cserélték le korábbi CAx/PLM rendszereiket Siemens megoldásokra, amely változás a beszállítókat is jelentősen érinti

Napjainkban az autóipar hatalmas változásokon megy keresztül, mind technológiailag, mind pedig üzleti folyamatok szempontjából. A járművek egyre növekvő összetettsége és a változó gazdasági körülmények arra kényszerítik az autógyártókat, hogy lecseréljék a jelenlegi PLM alkalmazásaikat a piacon létező legjobbra. Valóban elengedhetetlen az autóipari gyártók számára, hogy képesek legyenek a megnövekedett komplexitás ellenére is megfelelően kezelni a járműveket, biztosítva ez által a megfelelő minőséget rövidebb piacra kerülési idő mellett.

Az elmúlt időszak legérdekesebb híre, hogy Siemens CAD/CAM/PLM technológiájára váltott több neves autóipari konszern, többek között a Daimler (Mercedes), a Volkswagen csoport (VW, Audi, Skoda), a Nissan, a Chrysler és az Aston Martin. A tendencia várhatóan folytatódik, a német autóipari cégek felülvizsgálják eddigi PLM megoldásaikat és a gyártásban már aktívan jelen lévő Siemens megoldások több más autógyártónál is megjelennek. A korábbi bejelentések jelentősen érintik az autóipari vállalatok beszállítói hálózatát is, így minden beszállító cégnek érdemes információt kérnie bármilyen PLM beruházás előtt, hogy az adott megoldás alkalmas lesz-e a kommunikációhoz?

A Siemens PLM Software az autóipar első számú beszállítója

A Siemens Industry Software az autóipari gyártók vezető beszállítója a termékfejlesztés és a gyártás PLM szoftvereket alkalmazó összes területén. A Siemens piacvezető technológiáit autóipari gyártók és beszállítók egyaránt alkalmazzák, a járművek kollaboratív fejlesztésének, valamint gyártásának tervezésére, formatervezésre és érvényesítésre. A Siemens PLM megoldások kielégítik a vezető autógyártók legfőbb igényeit, miszerint olyan alkalmazásokra van szükségük, amelyek segítségével megvalósítható az ellenőrzött csoportmunka a különböző komplex mérnöki tevékenységek területén, illetve minden más terület is kapcsolódjon a termék életciklusához. A tervekhez, elemzésekhez, és szimulációkhoz történő valós idejű hozzáférés pedig nagyobb hatékonyságot és kulcsfontosságú innovációs lehetőségeket jelent a teljes ipar számára.

Siemens PLM

Az átrendeződés 2007-ben indult el, amikor az amerikai Unigraphics Solutions (UGS) szoftverfejlesztő céget a Siemens konszern felvásárolta és létrehozott egy teljesen új üzletágat, Siemens Industry Software néven.
A Siemens Industry Software a Siemens Ipari Automatizálási Divíziójának üzleti egysége, a termékéletciklus kezelő (PLM) szoftverek és szolgáltatások világpiac-vezető szállítója, a több mint 6,7 millió forgalomban lévő ipari licenszével és a közel 70.000 felhasználójával. A Siemens Industry Software számos vállalattal működik együtt annak érdekében, hogy olyan nyitott megoldásokat tudjon nyújtani a vállalatok számára, amelyek segítenek az ötleteikből valós termékek létrehozásában.

A legnagyobb felhasználó: GM (Opel)

Sokak által ismert, hogy a világ egyik legnagyobb járműipari csoportja, a General Motors az NX tervezőrendszert használja több mint 18.000 munkahelyen, a GM 14 különböző tervezőrészlegén világszerte. Virtuális modellek válnak valósággá évről évre és mindez az informatika eszközeivel. A GM új járműprogramjainak megvalósítása a beszállítók nélkül ma már elképzelhetetlen lenne. A speciális területekre szakosodott beszállítók NX-ben terveznek és a Teamcenter rendszer segítségével tartják az adatkapcsolatot a GM-mel. Bármely módosítási kérelem esetén gyorsan és hatékonyan tudnak reagálni a megváltozott feltételekre, mivel az online adatkapcsolatnak köszönhetően automatikus értesítést kapnak minden változtatásról.

Az első lépés: PLM bevezetés a Volkswagen csoportnál

A Volkswagen a legnagyobb autógyártó vállalat Európában. Ahogy világszerte az összes autóipari gyártó cég, úgy a VW is folyamatosan a hatékonyság növelésének lehetőségeit kutatja. Ez elmondható a gépjárműgyártás minden területére, beleértve a termékadat kezelést és a gyártástervezést is. Ennek a szektornak a követelményei magukban foglalják az eszközök újbóli felhasználásának igényét, a tervek egyszeri megalkotását és azok több területen történő felhasználását, valamint a tervezés korai szakaszában meghozott gyártási döntéseket.
A teljes Volkswagen csoportot átfogó termék adatkezelés megtervezése a Volkswagennél több évet vett igénybe és a bevezetés végső lépésében több mint 45.000 felhasználó fogja használni a Siemens piacvezető PLM megoldását, a Teamcenter-t. A projekt a következő néhány évben kerül megvalósításra különböző autóipari projektekben és a teljes Volkswagen csoport különböző szintjein. A sikeres nulladik fázis és a 2007. novemberi döntés következményeképp a Volkswagen és az Audi a Teamcentert fogja használni a jövőbeni járműipari projektjeiben.

A második lépés: NX és Teamcenter bevezetés a Chrysler csoportnál

2010-ben a Siemens bejelentette, hogy a Chrysler, Dodge, Jeep, Ram Truck és Mopar járművek és termékek gyártója, a Chrysler Group a Siemens Industry Software technológiáját választotta termékeinek tervezésére és fejlesztésére.
A Chrysler Group a Teamcenter szoftver vállalati PDM rendszerként történő alkalmazását 2008-ban indította el. A Teamcenter mellett bevezette az NX integrált CAx szoftvert is, amely a Siemens digitális termékfejlesztési megoldása.

„Az, hogy a Chrysler úgy döntött, hogy az eddig alkalmazott megoldásokat lecseréli az NX-re és a Teamcenterre, azt bizonyítja, hogy vállalatunk erőteljes, nyitott PLM platformot nyújt az autóipar számára,” mondta Tony Affuso a Siemens Industry Software akkori vezetője. „A Siemens számára nagy megtiszteltetés, hogy a Chrysler partnerévé válhat, és az innovációt, valamint az összetett adatok egyszerűbb kezelését elősegítő megoldásokat nyújthat a vállalat számára, amelyek napjainkban a piacon maradás elengedhetetlen feltételei.”

A harmadik lépés: NX és Teamcenter bevezetés a Daimlernél

2011 év végén került bejelentésre, hogy a Daimler a Siemens NX CAD rendszerét választotta, amely világszerte a járműfejlesztés standard szoftvere lesz a vállalatnál. 2012 nyarától kezdődően a Daimler integrálni fogja a több mint 20 fejlesztési központját és a legfontosabb beszállítóit egy egységes termékfejlesztési platformba.
Azzal, hogy a Daimler a Siemens NX CAD mellett döntött, teljessé tette a vállalat termékadat-kezelési gerincének számító Teamcenter implementációt. Ez az alapja annak, hogy az autógyártó egy olyan digitális együttműködést tud megvalósítani, amely jelen van a kezdeti koncepcionális tervezéstől a szimuláción át, egészen a tervmegoldások teszteléséig. A digitális termékinformációk egyetlen globális adatbázisban történő kezelésének megszilárdítása jelentősen elősegíti az új járművek fejlesztését. A párhuzamos folyamatok bevezetése a fejlesztésbe, tervezésbe, gyártástervezésbe és gyártásba az értéklánc további optimalizálását eredményezi.
A Siemens szoftverek segítségével az autógyártók a termék- és termeléstervezést a gyártással párhuzamosan tudják kezelni, körülölelve a teljes értékláncot. A Daimler már a 90-es évek óta alkalmazza a Siemens Teamcenter rendszerét a kollaboratív termékadat-kezelésre. Az NX CAD szoftverrel a Daimler egy olyan számítógép alapú eszközt vezetett be a teljes fejlesztési folyamatba, amely megoldást nyújt a csoportmunkában történő tervezési és fejlesztési feladatok végrehajtására.

„Az autók növekvő komplexitása és fejlesztése számos autógyártó vállalatot, így a Daimlert is arra kényszeríti, hogy az aktuálisan alkalmazott rendszereket a legjobb technológiákra cseréljék.” mondta Chuck Grindstaff, a Siemens PLM elnöke.

A Daimler elkötelezte magát, hogy a jelenleg használt CAD környezetet teljes egészében lecseréli a Siemens NX szoftverére, amely a világ egyik piacvezető digitális termékfejlesztő megoldása. Az NX szoftverre történő átállás a személyautók területén 2015 végére fog befejeződni, a teherautók területén pedig a 2016-os év végére.
A 10 éves megállapodás részeként a Daimler a Siemens PLM technológia alkalmazását a 2012-ben kezdődő járműgyártása során fogja elkezdeni. A Siemens lehetővé teszi a hatalmas Daimler beszállítói hálózat elérését 2011. júliustól kezdődően, melynek célja, hogy támogassa a Daimler üzleti folyamatainak bevezetését az integrált CAD eszközökbe.

A patinás cég: NX és Teamcenter bevezetés az Aston Martinnál

Az Aston Martin az NX integrált CAD/CAM/CAE szoftvert választotta a globális sportautó-fejlesztési folyamat standard eszközévé, valamint a Teamcenter szoftver mellett döntött a termék- és folyamatadatok kezelésére. Ez a teljes vállalatot érintő megállapodás lehetővé teszi az Aston Martin számára, hogy növelje termelékenységét, valamint a közös folyamatokat, illetve a terméktervezés és –fejlesztés szintjén történő csoportmunkát egyszerűen meg tudja valósítani a globális vállalat egészére vonatkozóan.
A tervezés és a fejlesztés egyre kifinomultabb, ami rákényszerít számos autóipari alkatrészgyártó vállalatot (OEM), hogy korszerű, a kategóriájában legjobb rendszereket alkalmazzák. Az Aston Martin két évvel ezelőtt kezdte el a PLM technológia bevezetését. A döntés, hogy az addig alkalmazott technológiát felváltják az NX és Teamcenter szoftverekre rendkívül sürgős feladat volt, hiszen emellett biztosítani kellett a világ legjobb sportautóinak zökkenőmentes gyártását is.
„Az olyan luxusautó-gyártóknak, mint az Aston Martin, napjaink piaci körülményei között sokkal gyorsabban, és hatékonyabban kell meghozni a döntéseiket, mint társaiknak. Megtisztelő számunkra, hogy a mi technológiánkat választották a haladó szintű terméktervezésre, a részletes mérnöki folyamatok megtervezésére, amelyek meghatározó tényezők a termelékenység növelése szempontjából,” mondta Chuck Grindstaff, a Siemens PLM elnöke.
Az Aston Martin döntése, hogy a Siemens technológiáját vezeti be vállalati szintű PLM rendszerként, rávilágít a nyitott PLM környezet fontosságára, amely nélkülözhetetlen az innováció során, valamint a megnövekedett adatmennyiségek kezelése szempontjából. Emellett rámutat arra is, hogy a Siemens szoftverek skálázhatósága által megfelelnek az autóipari gyártók széleskörű alkalmazási követelményeinek.

Gyártástámogatás – Tecnomatix – szabvány az autóiparban

A Siemens Tecnomatix digitális gyártási megoldásait a német autóipar, és ezen belül a VDA (Verband der Automobilindustrie) tagjai elterjedten használják a gyártási idő csökkentésére, a termék minőségi jellemzőinek javítására, valamint a fejlesztés és a gyártás közötti kommunikáció hatékonyabbá tételére.
A Volkswagen például a Tecnomatix termékeket alkalmazza az integrált folyamatszemléletű gyártási stratégiájának alapjaként. Ennek része a korai fejlesztési fázistól a részletes tervezésen át a teljes offline gyártási folyamattervezés. Ez a kapcsolat összeköti a CAD tervezést a termeléssel, és egy együttműködési környezetet hoz létre a termék és folyamatfejlesztésre.

Dr. Trac Tang a Volkswagen AG információs rendszerekért felelős igazgatója így foglalja össze a Tecnomatix termékek használatának lényegét: „A Tecnomatix termékek segítenek a Volkswagen számára a gyártási és a mérnöki folyamatok hatékonyságának növelésében, mivel olyan eszközöket ad a mérnökök kezébe, amelyekkel a teljes gyártási folyamat megtervezhető az aktuális és korábbi tudás és ismeretek felhasználásával. Az együttműködési környezet révén koordinálható a mérnöki partnerek és a beszállítók munkája. Lehetővé válik a gyártási folyamatok digitális tervezése és szimulációja, a sorok kiegyenlítése, és a termelés optimalizálása. Hiszek benne, hogy a virtuális járműgyártás-fejlesztés egyre fontosabb eleme lesz az autóipari vállalatok stratégiájának.”