fbpx
Hírek

Tökéletes kicsinyítés NX-el

2014. április 30. Kategóriák: NX

A Roco új multiprotokollos központja ideális vezérlőrendszer a DCC vagy Motorola dekóderrel felszerelt mozdonyokhoz és minden digitális modellvasúti elemhez. A vezérlés WiFi hálózaton, okostelefonnal vagy táblagéppel kapcsolja össze a modellvasutat és a digitális mozdonyokat az okostelefonra vagy táblagépre telepített vezérlő kisalkalmazásokkal.

roco

Minden apró részlet pontosan méretarányos

A kettes vágányra Railjet érkezik, egy hét kocsiból álló elegáns szerelvény, amelyet egy külön mozdony vontat vagy tol. Az osztrák szövetségi vasutak korszerű, nagysebességű távolsági szerelvénye közép- európai városok, München, Bécs és Budapest kapcsolatát biztosítja. A Roco cég szigorúan méretarányos modelljénél a valójában 205 méteres teljes hossz alig 2,40 méterre zsugorodik. A nagyító alatt is tökéletes feliratoktól a vezérlő vezetékig minden apró részletet pontosan 1:87-es méretarányban készítettek el – készen arra, hogy a vonat sok-sok kilométert tegyen meg a modellvasutak lenyűgöző világában. A Roco modelleket a pontos méretarány és az aprólékos kidolgozás miatt szerte a világban kedvelik és szívesen gyűjtik a modellvasutak rajongói. Előállításuk azonban nagy kihívás a gyártónak: a fejlesztésre kevés az idő, sokféle típus megjelentetését várják el, ezért részegységekből és gyártó szerszámokból is rengetegfélét kell előállítani.
A termékfejlesztés kezdetétől a gyártás legutolsó lépéseiig rendszerint egy év telik el. Először megszerkesztik a teljes járműnek és minden részletének 3D képét. Ez a művelet még akkor sem puszta másolás, ha jó rajzok állnak rendelkezésre az eredetiről. Például a falvastagságok méretarányos lekicsinyítése nem lenne járható, és a járművek alkatrészekből való összeállítása is más  szükségszerűségeket követ.

A motorok, áttételek és kerekek mellett a vasúti modellek túlnyomórészt fém présöntvényekből és fröccsöntött műanyag  alkatrészekből állnak. Amint ezeket részletekbe menően elkészítették, meg kell tervezni a gyártásukhoz szükséges formákat és  szerszámokat. A Railjet esetében kocsinként mintegy 20 műanyag-fröccsöntő szerszámról van szó. Ezeket edzett anyag szikraforgácsolásával állítják elő, legfőképpen azért, mert a finom részleteket lágyabb anyagban nem lehetne előállítani. A Roco az egyes alkatrészek modellezésétől a szerszámtervezésen át a gépek programozásáig a Siemens NX rendszerét használja.

A szerszámadatokat és gépvezérlő programokat önműködően, az adott alkatrész geometriájából levezetve határozza meg a rendszer. Az NX 7.5-ös verzióra és 64 bites feldolgozásra való upgrade révén a Roco 50 százalékkal tudta csökkenteni a számítási időket.

Az első vázlattól a gyártásig

Integrált rendszerszemlélete révén az NX lehetővé teszi a Roco modellvasút specialistáinak, hogy a termék fejlesztésének és gyártásának teljes folyamatát egyetlen programmal lefedhessék az első vázlattól a modellek fejlesztésén és a szükséges szerszámok előállításán keresztül a gyártóberendezések programozásáig. Csakis így lehet olyan modelleket előállítani, amelyek a legapróbb részletekig megtévesztően hasonlítanak az eredetire, egyidejűleg pedig kitűnő menettulajdonságokkal rendelkeznek, és elviselik a terepasztal használatával járó kemény megpróbáltatásokat is, ráadásul nem is terhelik túl a rajongók pénztárcáját. „Általában extrudálással állítják elő a geometriát, majd ebből „vezetik le” a komponenst – magyarázza Andreas Püber, aki 2006 óta tervezőként dolgozik a Gloggnitz-i gyárban. A feladata az, hogy a folyamatos tökéletesítési folyamat keretében biztosítsa és folyton javítsa a modellek minőségét és gyárthatóságát.

roco3
Az NX fejlesztési környezetben a virtuális összeszerelés során az ún. kollíziós (ütközési) teszteket is elvégzik . Így derül ki, hogy a geometriából lebontott komponensek, mint például a keret, a kocsiszekrény, a tető, az ablakszalag és a belső berendezés a látható külső oldalon varratmentes, sima felületet képeznek-e, és a belső oldalon is jól illeszkednek-e egymásba.
Amint eljutottak az egyes alkatrészekre való lebontás megtörtént, egy külön osztályon tervezik meg a gyártásukhoz szükséges műanyagfröccsöntő vagy fém présöntő szerszámokat. „Az NX segítségével nagyon gyorsan meg tudjuk tervezni a gyártószerszámokat, amelyek kompromisszumok nélkül alkalmasak modelleink élethű részleteinek kidolgozására” –tájékoztat Rudolf Vogel, a Roco szerszámtervezője. Erre a feladatra az NX rendszer egyik alapmodulját, a MoldWizard-ot használják. Ez a modul a szerszámtervezés fontos lépéseinek automatizálására szolgál, hogy azokat rugalmasan, gyorsan és megbízhatóan lehessen végrehajtani.
Ez még mindig nem az utolsó lépés az NX mint fejlesztőeszköz mindenre kiterjedő használatában a Roco-nál. A formák geometriai adataiból egy önálló CAM osztályon állítják elő az NX segítségével a szerszámgépek vezérlő programjait, egészen az elektródagyártásig bezárólag. Ezzel minden feltétel teljesül ahhoz, hogy aprólékos kézimunkával elkészülhessenek a miniatűr szerelvények. A modellvasút varázsának hódoló valamennyi rajongó nagy örömére.

Minőség a legapróbb részletekig
A hagyományokban gazdag Fleischmann német modellvasút-gyártóval együtt a Roco is a Salzburg melletti Bergheimben székelő Modelleisenbahn Holding GmbH– hoz tartozik. A cég piacvezető az egyenáramú szegmensben, és második az európai modellvasút-üzletben. Négy országban dolgozó 690 munkatársával 2011-ben 47 millió eurós árbevételt ért el. A Roco az elérhető legmagasabb követelményeket támasztja a léptékpontosság, a részlethűség, a minőség, valamint a legmodernebb technika tekintetében. A vállalat digitális innovációival és modelljeinek erősen nemzetközi választékával tűnik ki.

www.roco.cc

Forrás: www.siemens.com/plm